26 kwietnia, 2024

W pogodnym, wiosennym nastroju w Filharmonii

Filharmonia Sudecka im. J. Wiłkomirskiego w Wałbrzychu zaprasza na koncert „Jeszcze symfonia czy już koncert?”, w którego programie znajdą się utwory klasyków wiedeńskich Haydna i Beethovena oraz wprowadzająca do nich Suita Staropolska Andrzeja Panufnika, wybitnego polskiego kompozytora dwudziestego wieku. Koncert odbędzie się 28 kwietnia 2023 r. o godzinie 19:00. Solistami koncertu będą muzycy na co dzień grający w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej Anna Osowska-Kud (skrzypce), Wojciech Kud (wiolonczela), Cezary Futyma (obój) i Alicja Korpal-Karasiewicz (fagot), a Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej zagra pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak.

Andrzej Panufnik należał do twórców cenionych i nagradzanych w powojennej Polsce. Jego twórczość na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku wpisywała się akceptowaną politycznie linię rozwoju artystycznego. W nim samym jednak coraz bardziej narastała niezgoda na działania aparatu komunistycznego. W 1954 roku opuścił Polskę, a jego twórczość została ocenzurowana tj. wymazana z życia kulturalnego. Panufnik odwiedził kraj po 36 latach, gdzie powoli jego twórczość odzyskuje należną jej pozycję.
Józef Haydn na początku lat dziewięćdziesiątych osiemnastego wieku znalazł się w Londynie. Stało się to za sprawą organizatora występów muzycznych Johanna Petera Salomona. Już pierwsze sukcesy Haydna w 1791 roku spowodowały powstanie konkurencyjnego przedsięwzięcia organizacyjnego, które do Londynu zaprosiło ucznia Haydna – Ignacego Pleyela, by rozpocząć dobrze sprzedającą się „wojnę ucznia z mistrzem”. Rzeczywiście, zaproponowana przez Pleyela forma trzyczęściowych kompozycji z pogranicza symfonii i koncertu – symfonia koncertująca – spodobała się londyńczykom. Salomon i Haydn postanowili odpowiedzieć tą samą bronią. Haydn skomponował Symfonię koncertującą B-dur na skrzypce, wiolonczelę, obój i fagot oraz orkiestrę. 9 marca 1792 w prawykonaniu wziął udział także Salomon, który był znakomitym skrzypkiem. Publiczność i krytycy byli zachwyceni, a ponownego wykonania Symfonii koncertującej domagano się na kolejnych koncertach. Haydn i Pleyel porozumieli się co do wzajemnej pracy w Londynie, uczeń zresztą miał ogromny szacunek do mistrza a Haydna ponownie ujęła skromność z jaką Pleyel zwracał się do mistrza.
IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena należy do tych pogodniejszych i łagodniejszych utworów wielkiego klasyka. Ma zresztą od samego początku, tj. 1806 roku swoich zagorzałych miłośników. Byli nimi np. Berlioz i Schumann. Znamienne jest określenie, które wypowiedział Robert Schumann opisując miejsce IV Symfonii jako „smukłej greckiej dziewicy pomiędzy dwoma nordyckimi gigantami”, tj. III i V Symfonią. Jest to utwór prostszy, bardziej delikatny i kontrastowy, pomysłowy melodycznie i pogodny.

28.04.2023 r. , godz. 19:00
KONCERT „Jeszcze symfonia czy już koncert?”
sala koncertowa przy ul. Słowackiego 4, Wałbrzych
Wykonawcy:
Katarzyna Tomala-Jedynak – dyrygent
Anna Osowska-Kud – skrzypce
Wojciech Kud – wiolonczela
Cezary Futyma – obój
Alicja Korpal-Karasiewicz – fagot
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
Program:
A. Panufnik Suita Staropolska
J. Haydn Symfonia koncertująca B-dur op. 84
L. van Beethoven IV Symfonia B-dur op. 60

Bilety na koncert w cenie: 40/43* zł – normalny, 30/32* zł – ulgowy dostępne są w Kasie Biletowej Filharmonii Sudeckiej (bilety@filharmonia-sudecka.pl, 501-674-397) oraz w bileterii online: www.filharmonia-sudecka.bilety24.pl. *Cena w serwisie Bilety24.pl.
Więcej informacji: http://filharmonia-sudecka.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *