18 kwietnia, 2024

Zrobił zakupy poprzez fałszywą stronę w internecie. Stracił 3 tysiące złotych.

Wczoraj wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa w wirtualnej sieci. 57-letni mężczyzna myślał, że ma do czynienia ze sklepem internetowym, zamówił w nim lodówkę i wpłacił na wskazane na stronie konto bankowe blisko 3 tysiące złotych. Okazało się, że witryna była tylko imitacją sklepu, a mężczyzna stracił swoje pieniądze. Dlatego też policjanci walczący z przestępczością gospodarczą przypominają w jaki sposób unikać tego typu sytuacji i na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez sklepy mające swoje witryny w sieci, popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.

POLICJA INFORMUJE

Chcemy kupić bilet na mecz, sprzęt gospodarstwa domowego, czy też pojazd. Oto kilku sugestii, które pomogą nam nie stracić swoich oszczędności.
Zakupy w sieci dokonujmy w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy. Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony, np. poprzez wyszukiwarkę Centralops oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.
W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drogi oszusta internetowego.
Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

źródło i fot.
Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *